
 

 

 

 

 

 
 

 
 

 
 

 
 

 

THIS OPINION HAS NO PRECEDENTIAL VALUE.  IT SHOULD NOT BE 

CITED OR RELIED ON AS PRECEDENT IN ANY PROCEEDING 


EXCEPT AS PROVIDED BY RULE 268(d)(2), SCACR. 


THE STATE OF SOUTH CAROLINA 

In The Court of Appeals 


James W. Trexler, Appellant, 

v. 

The Associated Press, Barrington Broadcasting South 
Carolina Corp., Raycom TV Broadcasting, Inc., The 
Spartanburg Herald Journal, Inc., and the Pacific & 
Southern Co., Inc., Respondents. 

Appellate Case No. 2013-001581 

Appeal From Richland County 

Joseph M. Strickland, Special Circuit Court Judge  


Unpublished Opinion No. 2015-UP-201 

Heard February 11, 2015 – Filed April 15, 2015 


AFFIRMED 

William H. Johnson, of the Law Office of William H. 
Johnson, LLC, of Manning; Warren W. Wills, III, of the 
Law Office of W. Westbrook Wills, III, of Folly Beach; 
and Matthew David Hamrick, of Mount Pleasant, for 
Appellant. 

Jerry Jay Bender, of Baker, Ravenel & Bender, LLP, of 
Columbia, for Respondents. 



 

 

 
 

 
   

  

                                        

 
 

 

PER CURIAM:  James Trexler appeals the circuit court's grant of summary 
judgment in favor of the Associated Press, Barrington Broadcasting South Carolina 
Corp., Raycom TV Broadcasting, Inc., the Spartanburg Herald Journal, Inc., and 
Pacific & Southern Co., Inc. (collectively "Respondents"), arguing the circuit court 
failed to consider the evidence in the light most favorable to Trexler.  Specifically, 
Trexler argues the circuit court erred in finding (1) his claims were barred by the 
applicable statute of limitations under the relation back doctrine and the single 
publication rule based on his failure to timely file his amended complaint; (2) 
Trexler was a public official and, thus, was required to demonstrate Respondents 
acted with actual malice; and (3) Respondents were immune from suit because the 
content of their publications was substantially true and also protected under the fair 
reporting privilege.  We affirm.  

On February 27, 2008, Respondents published, through their respective media 
channels, reports concerning Trexler's alleged mistreatment of horses, including 
information obtained from a February 27, 2008 email press release issued by the 
Richland County Sheriff's Department (Sheriff's Department).  The press release 
provided the media with official information concerning the arrest of Trexler, his 
mother, and his brother as well as a report that Trexler had been charged with 
kidnapping.  Trexler, his mother, and his brother filed suit on February 23, 2010, 
for defamation1 arising out of these and other broadcasts and publications.2 

Trexler's original complaint asserted multiple causes of action against certain 
named entities, as well as "all media companies that produced or reported on any 
event relating to the plaintiffs in 2008, 2009, and 2010."  Trexler asserted that, as a 
result of these false publications, he was forced to resign after twenty-seven years 
of employment with the state. In addition, Trexler claimed he lost his salary, 

1 The complaint also included causes of action for (1) intentional infliction of 
emotional distress, (2) libel, (3) slander, (4) negligence, and (5) civil conspiracy.  
Trexler voluntarily withdrew all causes of action except the defamation claim prior 
to the hearing on Respondents' motion for summary judgment.  

2 Trexler also submitted that publications issued by Respondents between the dates 
of February 26, 2008, and March 21, 2008, were defamatory.  



 

 

 

  
 

                                        

 

 
 

 

pension, retirement benefits, and ability to obtain similar employment, and he 
suffered irreparable harm to his personal and professional reputation.  

Trexler amended his complaint on June 23, 2010, becoming the sole plaintiff and 
removing the reference to other named defendants, as well as "all media 
companies," and specifying the defendants as only "The Associated Press, 
Barrington Broadcasting South Carolina Corp., The Pacific and Southern 
Company, Inc., Raycom TV Broadcasting, Inc., and The Spartanburg Herald-
Journal, Inc." Thereafter, Respondents moved for summary judgment on August 
11, 2011, arguing Trexler's claims were barred by the statute of limitations and he 
failed to prove falsity and constitutional malice.  

After a hearing, the circuit court granted Respondents' motion for summary 
judgment. The circuit court found the applicable two-year statute of limitations 
barred Trexler's claims with respect to all publications prior to June 22, 2008,3 

because Trexler failed to properly identify Respondents in a timely manner 
pursuant to Rule 10(a)(1), SCRCP.4  Further, despite Respondents' false report that 
Trexler was arrested for kidnapping, the circuit court concluded the remaining 
publications were true or substantially true.  With respect to the falsely reported 
kidnapping charge, the circuit court found the fair reporting privilege insulated 
Respondents from liability.  Last, the circuit court held summary judgment was 
appropriate because Trexler was a public official, and he failed to prove 
Respondents acted with actual or constitutional malice as is required to support a 

3 The circuit court acknowledged in its order that only the December 15, 2008 
publication by WLTX-TV survived the application of the statute of limitations.  
However, the circuit court then addressed the remainder of Respondents' 
arguments on the merits without specifically singling out WLTX or this sole 
December 2008 publication.  Because we find the fair reporting privilege and the 
affirmative defense of truth insulates Respondents from liability, we address these 
arguments as they relate to all Respondents.  

4 Rule 10(a)(1), SCRCP, sets forth the requirements for pleadings in a civil action 
and states, "When a party does not know the name of an adverse party[,] he may 
state that fact in the pleadings and designate such adverse party by any name and 
the words 'whose true name is unknown,' and when his true name is discovered[,] 
the pleadings must be amended accordingly." 



 

 

 

 

libel claim.  The circuit court denied Trexler's motion for reconsideration, and 
Trexler appealed.  

1. Trexler argues the circuit court misapplied the fair reporting privilege and, thus, 
erred when it granted summary judgment.  We disagree. 

"Under the law of defamation, . . . certain communications give rise to qualified 
privileges, including the privilege to publish fair and substantially accurate reports 
of judicial and other governmental proceedings without incurring liability."  West 
v. Morehead, 396 S.C. 1, 7, 720 S.E.2d 495, 498 (Ct. App. 2011).  "Fair and 
impartial reports in newspapers o[n] matters of public interest are qualifiedly 
privileged." Id. (citation and internal quotation marks omitted).  Under the defense 
of qualified privilege, "one who publishes defamatory matter concerning another is 
not liable for the publication if (1) the matter is published upon an occasion that 
makes it [qualifiedly or] conditionally privileged, and (2) the privilege is not 
abused." Swinton Creek Nursery v. Edisto Farm Credit, 334 S.C. 469, 484, 514 
S.E.2d 126, 134 (1999) (citing Restatement (Second) of Torts § 593 (1977)).  

Generally, whether a publication gives rise to a qualified privilege is a question of 
law for the courts. Id. at 485, 514 S.E.2d at 134 (citation omitted).  However, 
"[t]he privilege extends only to a report of the contents of the public record and any 
matter added to the report by the publisher, which is defamatory of the person 
named in the public records, is not privileged."  Jones v. Garner, 250 S.C. 479, 
487, 158 S.E.2d 909, 913 (1968). When conflicting evidence exists, "the question 
[of] whether [a qualified] privilege has been abused is one for the jury."  Swinton 
Creek, 334 S.C. at 485, 514 S.E.2d at 134 (citation omitted).    

For Respondents to properly assert the fair reporting privilege, the publications at 
issue must be based on "the contents of the public record."  See Jones, 250 S.C. at 
487, 158 S.E.2d at 913. A public record includes "all books, papers, maps, 
photographs, cards, tapes, recordings, or other documentary materials regardless of 
physical form or characteristics prepared, owned, used, in the possession of, or 
retained by a public body." S.C. Code Ann. § 30-4-20(c) (2007) (emphasis added).  
The General Assembly has defined a public body as  

any department of the [s]tate, . . . any state board, 
commission, agency, and authority, any public or 
governmental body or political subdivision of the [s]tate, 
including counties, municipalities, townships, school 
districts, and special purpose districts, or any 



 

organization, corporation, or agency supported in whole 
or in part by public funds or expending public funds, 
including committees, subcommittees, advisory 
committees, and the like of any such body by whatever 
name known, and includes any quasi-governmental body 
of the [s]tate and its political subdivisions . . . .  

S.C. Code Ann. § 30-4-20(a) (2007).  The plain language of the statute 
demonstrates that the Sheriff's Department, as a public or governmental body or 
political subdivision of the State, is a public body.  Therefore, we find a document 
prepared and used by a sheriff's department, such as a press release, is a public 
record. See Burton v. York Cnty. Sheriff's Dep't, 358 S.C. 339, 348−49, 594 S.E.2d 
888, 893 (Ct. App. 2004) (citing to subsection 30-4-20(a) and finding a sheriff's 
department is a public body subject to the Freedom of Information Act).   

The press release prepared by the Sheriff's Department stated Trexler was charged 
with "5 counts of ill treatment of animals and 1 count of kidnapping."  Although 
the press release contained erroneous information regarding the kidnapping charge, 
we find Respondents' publication of the kidnapping charge was protected under the 
fair reporting privilege. See  White v. Wilkerson, 328 S.C. 179, 186, 493 S.E.2d 
345, 348 (1997) (stating the fair reporting privilege "protects fair and accurate 
reports of judicial records and proceedings and other official acts, reports, and 
records" (citation and internal quotation marks omitted)).  

2. Trexler also contends summary judgment was inappropriate because he 
submitted proof that Respondents published articles and broadcasted statements 
falsely indicating he had been charged with felony class mistreatment of dozens of 
horses in South Carolina and Georgia.  We disagree. 

"The truth of the matter published is, of course, a complete defense to an action 
based on defamation . . . . And, we have held that a sufficient defense is made out 
where the evidence establishes that a statement was substantially true."  Ross v. 
Columbia Newspapers, Inc., 266 S.C. 75, 80, 221 S.E.2d 770, 772 (1976) (citation 
omitted).  "The truth of the matter is a complete defense to an action based on 
defamation and evidence establishing [a] statement is substantially true is a 
sufficient defense."  Haulbrooks v. Overton, 295 S.C. 380, 383, 368 S.E.2d 676, 
678 (Ct. App. 1988) (citation omitted).   

Respondents argue—and we agree—that they negated Trexler's claims of falsity by 
presenting evidence to the circuit court, in the form of arrest warrants and 

 



 

 

 

indictments, that Trexler was eventually charged with felony mistreatment of 
dozens of animals.  Trexler also acknowledges in his brief that he was arrested and 
charged with mistreatment of animals and indicted on four counts of felony 
mistreatment of animals.  Regardless of the dismissal of these charges subsequent 
to Respondents' publications, we find the news reports were substantially true at 
the time of publication.  See Padgett v. Sun News, 278 S.C. 26, 31, 292 S.E.2d 30, 
33 (1982) (finding a newspaper's publication of contents of a summons charging 
respondents with a certain crime, despite subsequent filing of complaint which 
omitted this crime, did not negate the accuracy of the newspaper's publication).  
Based on the foregoing, we find the circuit court properly granted summary 
judgment in favor of Respondents.  

3. We decline to address Trexler's remaining arguments because our resolution of 
prior issues is dispositive. See Futch v. McAllister Towing of Georgetown, Inc., 
335 S.C. 598, 613, 518 S.E.2d 591, 598 (1999) (concluding an appellate court need 
not review remaining issues when its determination of another issue is dispositive 
of the appeal). 

AFFIRMED. 

FEW, C.J., and HUFF and WILLIAMS, JJ., concur. 




